JAWA 50/20,21 Pionýr
V roce 1967 se začal vyrábět nový typ Pionýra s označením 20 a jeho sportovní verze 21 Sport. Nebyla to úplně nová motorka nýbrž nová ,,verze" Jawy 05. Jednalo se v podstatě jen o modernizaci motoru, jemuž se podařilo konstruktérům zvýšit výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW). Má větší spotřebu (a to z 2,2l/km na 3,3l/km). Také byl použit jiný karburátor. Tato motorka se vyráběla celých 13 let (tedy do roku 1980).
Rozdíly mezi J20 a J21: Sportovní typ Pionýra (J21) byl hlavně určen do terénu a pro mladší jezdce. Lišil se od J20 větším sekundárním kolečkem v motoru, tudíž byl do rychla (J20 byla do silna). Dále mu chybějí revmaplechy a podlážky které byly nahrazeny jednoduchým bříškem a kříž byl jednodušší s namontovanými stupačkami.
Pionýr během své výroby: Na začátku výroby J20 a J21se používala slisovaná plechová zadní vidlice jako na J05 a od roku 1970 se montovala nová trubková vidlice. Od roku 1974 měli Pionýři nový hranatější zadní plech a J20 dostala nová řidítka svařená s představcem a s krytkou. J21 měla řidítka podle zadní vydlice: starší typ vidlice - řidítka s hrazdou a u novějšího typu vidlice - řidítka bez hrazdy (vlaštovky). U nového hranatého plechu byly zase řidítka svařeny a dávala se krytka na řidítka.
JAWA 50/20
JAWA 50/21
PROTOTYP JAWA 22: Když přišly do výroby tyto dva typy, zároveň s nimy se vyrobyl PROTOTYP Jawa 50/22 ! Tento prototyp není moc známý jelikož se nezačal vyrábět. Měl opravdu hodně mělký přední blatník a zadní byl taktéž hodně vyříznutý (něco mezi 550 a 50/20-21). Masku měl z 550 s drobnými úpravami. Sedlo bylo pro jednu osobu a za ním měl nosič. Výroba těchto motocyklů se nakonec neuskutečnila jelikož byly tyhle věci těžké na výrobu a nepočítalo se s velkým prodejem. (Sice je tato stránka o 20,21 ale 22 je prototyp ,takže nevadí když jsem o něm něco napsal...)
Napodobenina Jawy 50/22, děkujeme za půjčení, ještě není kompletní...
Anketa
Líbí se Vám naše historie?
Celkový počet hlasů: 161